Linux Nedir? Açık Kaynak Kodlu İşletim Sistemi Ne İşe Yarar?

BAŞLIK:  Linux Nedir

YAZI: Linux Nedir? Pardus Nedir? Açık kaynak kodu nedir?

Linux, kişisel bilgisayarlarda kullanılmak üzere yazılmış bir işletim sistemi programıdır.

İŞLETİM SİSTEMİ NEDİR?

İşletim sistemi, bilgisayar ve kullanıcı arasındaki iletişimi kolaylaştırmak ve geliştirmek için yazılan programdır. Masaüstü ve dizüstü bilgisayarlarda, cep telefonlarında, navigasyon cihazlarında, otomobillerde hatta ev eşyalarında dahi bir işletim sistemi bulunur.

Bugün Dünya’da kişisel bilgisayarlar için en çok kullanılan işletim sistemi, Microsoft firmasının ürettiği ticari bir yazılım olan Windows işletim sistemidir. Windows işletim sisteminin kullanabilmek için bir lisans satın almak ve bunun için kaydadeğer bir meblağ ödemek gerekir. Lisans satın almadan kullanılan işletim sistemi kaçak kullanımdır ve cezası vardır.

*Bu yazıda yalnızca kişisel bilgisayarlar için kullanılan Linux işletim sisteminden bahsedilecektir ancak Linux tabanlı işletim sistemleri, robotlarda, yazarkasalarda, üretim hatlarında, serverlarda ve daha birçok özel kullanım alanında kullanılmaktadır.

LINUX NEDİR?

Linux, 1991 yılında Linus Torvalds adlı bilgisayar mühendisi tarafından yazılmış açık kaynak kodlu bir işletim sistemidir. Ticari bir yazılım değildir. İsteyen herkes herhangi bir lisans satın almadan bu yazılımı kullanabilir ve üzerinde istediği değişiklikleri yaparak kendi işletim sistemini yaratabilir.

Linux çekirdeği kullanılarak yazılmış birçok işletim sistemi versiyonu vardır. Türkiye’nin yerli işletim sistemi Pardus (www.pardus.org.tr) da Linux’ten türetilmiş bir işletim sistemidir.

Bazı Linux versiyonları Windows’tan alışık olunan masaüstüne sahip olmayabilir ancak normal kullanıcılar için dağıtılan Linux versiyonları genellikle Windows benzeri masaüstüne sahiptir. Linux versiyonlarının en çok kullandığı iki masaüstü tipi KDE ve GNOME’dur. Bunlar Windows’taki temalar gibi düşünülebilir. Bu versiyonların ikisi de Windows benzeri masaüstü çeşitleri olup sadece renk ve tasarım olarak farklıdır.

LINUX’UN DEZAVANTAJI

Windows için yazılmış olan programlar Linux’te çalışmaz. Bu yüzden yalnızca Linx için yazılmış programlar veya programların Linux versiyonları kullanılabilir. Bu, piyasadaki birçok programın kullanılamayacağı, neredeyse hiçbir oyunun oynanamayacağı, yazıcı, tarayıcı gibi cihazların birçoğunu bilgisayara tanıtmada zorluk yaşanacağı anlamına gelir.

Linux için yazılmış programlara gelirsek, en başta LibreOffice adlı Microsoft Office benzeri bir ofis programı vardır. Bu program Microsoft Office dosyaları ile uyumludur ve kullanım bakımından Office ile çok benzerdir.

Bunun dışında Linux için yazılmış olan Mozilla Firefox internet tarayıcısı, Gimp adlı resim düzenleme programı gibi birçok işlevli program vardır.

EN YAYGIN LINUX VERSİYONLARI

Türkiye’nin yerli Linux versiyonu olan Pardus, bazı resmi kuruluşlarda kullanılmaktadır. Tamemen Türkçe olması versiyonun en önemli avantajıdır.

Dünya’da en yaygın kullanılan versiyon ise Ubuntu’dur. Ubuntu versiyonu, İngiltere merkezli Ubuntu Vakfı tarafından sürekli geliştirilmekte olup altı ayda bir yeni versiyonu yayınlanmaktadır. Birçok program, yazıcı, tarayıcı gibi cihazların desteklenmesi ve hatalarının sürekli giderilmesi Ubuntu’nun en büyük avantajıdır.

Bunların dışında CentOS, Fedora, Debian gibi daha az yaygın versiyonlar da bulunmaktadır.

ETİKETLER: linux, açık kaynak kodu, pardus

KAYNAKÇA:

http://nebilgi.com/nedir

http://www.ubuntu.com/

http://www.pardus.org.tr/

http://www.linux.org/

http://www.linuxfoundation.org/

Yorum bırakın